4 évszakos gumik:  - A négyévszakos abroncsok átmeneti megoldást jelentenek a téli és nyári abroncsok között. A téves közhiedelemmel ellentétben nem egyesítik magukban a téli és nyári abroncsok jó tulajdonságait. Mintázatuk általában a téli és nyári mintázatok egyfajta keveréke, tehát megtalálható rajtuk a téli abroncsokra jellemző lamellák, de vannak összefüggő mintablokkok, melyek nyári útviszonyok között hivatottak biztosítani a téli abroncsoknál jobb tapadást. Anyagkeverékük jellemzően lágyabb a nyári gumikénál, hogy hideg időben kevésbé váljanak rideggé. Mindezek ellenére kimondottan téli útviszonyok között, főleg a mintázat felemássága miatt, elmarad a teljesítményük a téli abroncsokétól.


Méretek: - Az abroncs méretének megváltoztatása növelheti a talajjal érintkező gumi területét. Ez jobb kormányzási és kanyarodási tulajdonságokat eredményez. Ennek ellenére, bár az alacsonyabb oldalfalú, alacsony profilú gumiabroncsok jobban mutathatnak, általában keményebb rugózást eredményeznek. Jobban érezhetők lesznek az útfelület egyenetlenségei. Emellett befolyásolja a fékezést, a motor teljesítményét, az üzemanyag-fogyasztást stb. Saját biztonsága érdekében a lehető legnagyobb mértékben ragaszkodjon az eredeti külső átmérőhöz. Az optimális vezetési tulajdonságok megtartása érdekében inkább a keréktárcsa méretét változtassa. Ajánljuk, hogy konzultáljon szakemberrel, ha más méretű abroncsra szeretne váltani.


 

Levegő nyomás: - A használat mellett a talaj kicsi szemcsékben gumidarabkákat dörzsöl le az abroncs futófelületéről. Ez természetes folyamat, de nem mindegy, hogy mennyi idő, illetve kilométer után kell új abroncsokat beszereznünk. A kopást megállítani nem lehet, de lassítani igen, és ehhez a legtöbb esetben elég havonta néhány perc: A megfelelő keménységűre pumpált gumiabroncsok élettartama hosszabb, tapadásuk biztosabb, az autó úttartása jobb, és a fogyasztása pedig kisebb. És, ami a legfontosabb: a vezetésbiztonság és az abroncsok élettartama is nő, ha odafigyelünk a megfelelő nyomásértékre.

Egyes becslések szerint, ha a Magyarországon közlekedő valamennyi gépjármű abroncsát a megfelelő értékre pumpálnák fel, az ország üzemanyag-fogyasztása azonnal csökkenne tíz százalékkal!

A legtöbben elfelejtik a csomagtartó mélyére elásott pótkerékben ellenőrizni a nyomást, ebben az esetben egy esetleges kerékcserénél kínos meglepetés érhet bennünket.


Kerékcsavarok meghúzása:  - A kerékrögzítő csavarok ill. anyák kézzel, érzés szerinti meghúzása nem mondható biztonságosnak. Ezért érdemes e feladatot üzembiztonsági szempontból szakműhelyünkben elvégeztetni, ahol nyomatékkulcsot használunk, amely lehetővé teszi az előírt meghúzási nyomaték pontos betartását.                                                                                                     

Mindezt annak érdekében kell elvégezni, hogy:
• a kerék rögzítő menetes csapjai, csavarjai és anyái ne sérüljenek
• az összes csavar egyenletesen, azonos nyomatékkal legyen meghúzva
• a leszerelés megkönnyítésére.


 

Használt abroncsok(DOT szám): - Amikor egy fogyasztó olyan abroncsot vásárol a kereskedésekben, melynek az oldalfalán feltüntetett gyártási dátum legalább egy évnél régebbi időpontot mutat, nyugtalanság és gyanakvás lesz úrrá rajta. Európa vezető gumiabroncs gyártója, a Continental AG által lefolytatott tanulmány szerint ilyenkor két fő kérdés fogalmazódik meg a fogyasztókban. Az egyik, hogy az árut helyesen tárolták-e az eltelt időszak alatt, a másik, hogy a gyártás dátuma esetleg miért jóval korábbi, mint a vásárlás időpontja?! "Ha az abroncsokat helyesen tárolják, akkor állagromlás nem mutatható ki" kommentálja Björn Bolze, a Continental vállalat vevőszolgálati vezetője. "Az abroncsok nem romlandó termékek, mint például a joghurtok. A gyártási folyamatok során olyan adalékanyagokat kevernek a gumialapanyaghoz, amelyek nagymértékben megakadályozzák az abroncs bárminemű teljesítménycsökkenését." Az adalékanyagok garantálják, hogy az abroncs kiegyensúlyozott tulajdonságai megmaradjanak még akkor is, ha esetleg évekig tárolják. Ezek az abroncsok ugyanolyannak tekinthetők, mint az újak. Mindezek után szeretnénk minden vezetőt megnyugtatni arról, hogy ha nyári abroncsait eltárolja télire, akkor csak azért, mert pihennek egy pince vagy egy garázs mélyén, még tökéletesen használható állapotban vannak. Szakértői vélemények alapján a gyártástól számított 5 évvel később is ugyanolyan teljesítményt nyújtanak az abroncsok, mint ha most gördültek volna le a gyártószalagról. Azt azonban fontos kihangsúlyozni, hogy csak akkor, ha megfelelő módon tárolják őket. "A gyártási dátum sem befolyásolja hátrányosan a gyártók garanciavállalását, ugyanis ez nem a gyártási dátumtól, hanem a megvásárlás pillanatától lép életbe" magyarázza Björn Bolze.


Az abroncs potenciális élettartama nagymértékben múlik azon, hogy milyen körülmények között és milyen célokra szeretnénk használni. "Jelenleg nincs olyan törvény vagy jogszabály, amely szabályozná az abroncsok élettartamát" mutat rá Björn Bolze, és hozzáteszi: "Mi általánosan azt szoktuk javasolni, hogy a 10 évnél idősebb abroncsokat cseréljék le az állapotuktól függetlenül." Azonban teljesen normál használat esetén az abroncsok futófelülete jóval korábban elkopik, mint az előbb említett 10 év.


 

Profil mélység: - A futófelület bordái között jelzőcsíkokat, esetleg kidudorodásokat találunk. Ha ezek a csíkok egy szintbe kerülnek a bordák felszínével, mindenképpen le kell cserélni az abroncsot. Ilyenkor a bordák magassága már csak 1,6 mm. Ez a hazai és több európai szabályozás szerinti minimális árokmélység, de nem éri meg feszegetni a határokat. A szakemberek egybehangzó ajánlása alapján nyári gumiknál 3 mm, a téli szett esetén 4 mm-es értéknél vegyünk új abroncsokat.

 


 

A gumiabroncs szerkezete:Külső megjelenése alapján azt hihetnénk, hogy az autók, motorok gumiabroncsa kizárólag gumiból készül, noha valójában négy fő összetevőjük van: gumi, kordszövet, vegyi anyagok és fém. Mindegyik egy-egy speciális feladatot lát el, és ezek együttesen adják a gumiabroncsoktól megkívánt tulajdonságokat. Napjaink tipikus radiál gumiabroncsának csak alig több mint egy harmada áll gumiból (tömeg szerint) - és a gumitartalomnak kb. 70%-a kőolajból nyert szintetikus gumi polimer. Kívülről természetesen a gumit látjuk, amely a futófelületet és az oldalfalakat alkotja, anyagába azonban más vegyi anyagokat is kevernek. Belülről a gumiabroncs szilárdságát a vázszerkezete adja, amelyet elsősorban szövet textilbetétek - gumírozott kordszövet rétegek - alkotnak, de nagyobb igénybevételű abroncsok acélbetéteket is tartalmaznak. A gumiabroncsot a nagy szakítószilárdságú, gumibevonatú acélszálakból álló, ú.n. peremhuzalkarikák szorítják biztonsággal a keréktárcsához. A gumiabroncsot vegyi összetevői teszik ellenállóvá az elhasználódással, a hővel és az öregedéssel szemben. De ugyanezek a vegyi anyagok biztosítják a gumiabroncs kopásállóságát, tapadási tulajdonságait. A gumihoz kevert összetevők és vegyi anyagok típusa és mennyisége attól függ, hogy a gumiabroncs melyik részén használjuk ezeket. A gumiabroncs két alapvető részből áll: a futófelületnek - amely az úttal közvetlenül érintkezik - kell biztosítania a megfelelő tapadást, miközben ellenállónak kell lennie a kopással szemben. A másik alkotóelem a karkasz, vagyis a gumiabroncs vázszerkezete, amely a gumiabroncs szilárdságát és rugalmasságát biztosítja.

  • Légzáró réteg: A gumiabroncs légtartását biztosítja.
  • Öv: Radiál gumiabroncs esetében a karkaszvázon elhelyezkedő övbetétekről van szó, amelyek a futófelület stabilitását biztosítják.
  • Karkasz: A gumiabroncs teherhordó váza. Az övbetétetekkel és a perem közötti vázrésszel együtt. Ha ez a része sérül meg egy abroncsnak akkor az csak speciális esetben javítható, illetve használható fel futózásra.
  • Futófelület: Mintával ellátott felület, amely biztosítja a gumiabroncs optimális kapcsolatát az útfelülettel.
  • Mintaelem/mintaárok: Mintaelemek a futófelületen (mintaárok: negatív mintarész, mintaelem: pozitív mintarész).
  • Oldalfal: A gumiabroncs oldalsó része.
  • Peremhuzalkarika: A gumiba ágyazott tekercselt acélhuzal-karika. Ez biztosítja a gumiabroncs feszes illeszkedését a kerékpánton.
  • Tubeless (TL): Tömlő nélküli gumiabroncs beépített légzáró réteggel. 
    Tube Type (TT): Csak belső tömlővel használható gumiabroncs.
  • TWI; Tread Wear Indicator: Futófelületi kopásjelző, a hatóságilag megengedett minimális 1,6 mm-es mintázatmélységet mutatja.
  • Szelep: A kerékpántra rögzítve (tömlő nélküli) vagy a tömlőbe vulkanizálva, a gumiabroncs levegővel való felfújását és a levegőnyomás ellenőrzését teszi lehetővé.
  • Szelepvédő sapka: Védi a szelep szerkezetét a szennyeződéstől és nedvességtől. A szelep tömítése érdekében elengedhetetlen. 

  • Robert Boyle Dunlop:Dunlop egy nap boldogan nézte, ahogy a tíz éves Jonny fia belfasti házuk kertjében triciklizik, ám öröme hamar kisebb lett, mert észrevette, hogy a kerekek mély nyomot szántanak a gyepbe. Elkezdett tűnődni, miképp lehetne megakadályozni, hogy az éles vasabroncsok kifordítsák a fűcsomókat. Amikor tekintete a kerti locsolócsőre tévedt, megszületett fejében az ötlet! A gumislagot a tricikli kerekeire erősíti, mégpedig vízzel töltve. Meg is próbálkozott vele, azonban a víz túlságosan rugalmatlannak bizonyult, ezért háziorvosa ötletéből kiindulva (aki a felfújt kórházi matracokra gondolt) levegővel helyettesítette a vizet. Mivel a locsolócsövet sehogy sem tudta fölerősíteni az abroncsra, ezért szövetborítású gumiszalagot szögelt egy fakorongra, így egy tömlő keletkezett. A levegő utántöltésére cumisüveg tetejéből szelepet is konstruált, amelyen át egy futball labdához használatos pumpával felfújta és fölszerelte a tricikli kerekeire. 1888február 28-án kerekezett ki először. (Tudni kell, hogy a gumi 1865-től terjedt el a járművek kerekeinél, de tömör változatban, amelyet 1839-ben Charles Goodyeartalálmánya a vulkanizálás tett lehetővé.)

  • Téli-nyári gumi:

  A nyári és a téli gumikat különböző feltételekre szabták.  A nyári gumik nagyobb, zárt mintázatúak, keményebb gumikeverékből készülnek. Ezáltal biztosítják a megfelelő tapadást magas hőmérsékleten, nagy ellenállás és nagy sebesség esetén. Ezzel szemben alacsony hőmérsékleten, mivel kevésbé rugalmasak, hiányzik a szükséges tapadás. Mindez biztonsági szempontból olyan veszélyt jelent, amely miatt baleset esetén a nyári gumit használó autóst 20%-ban vétkesnek ítélhetik*. 

A modern téli gumik puhább anyagkeverékből készülnek, mintázatuk kis egységekből áll, éles kereszt- és hossziránti barázdákkal. A kis lamellák nagyobb biztonságot nyújtanak kis súrlódási együtthatójú utakon is, alacsony hőmérsékleten, hóban és jégen.

Nyáron téli gumival:

     

Télen nyári gumival:

 

 

Oldalainkat 4 vendég és 0 tag böngészi

Cikkmegtekintések találatai
43239